Tarihçe

Müşterilere internet kaynaklı bilginin işe ilişkin kararlar verirken nasıl kullanılacağı konusunda öneriler getiren bir danışmanlık şirketiyiz. Son 15 sene içinde çevrimiçi kitleye ilişkin bilgi sağlıyoruz: EMEA bölgesinde yaklaşık yüz müşteriye kendine özgü sosyo-demografik profiller, interneti kullanma şekilleri, aynı zamanda e-ticaret, dijital pazarlama, büyük veri ve internet teknolojileri bilgilerini sağlıyoruz.

İnternet maceramız 1999 yılında başladı. Başarı hikâyemiz nedir?

Doğuş (1999 - 2001)

Önce Global eMarketing ismini seçtik. İlk projemiz GeMius isimli bir projeydi ve internet sitelerinde farklı göstergeleri ölçmek için kullanılan bir sistemdi.

Araştırma hizmetlerine odaklanma (2002)

Kanatlarımızı çabuk açtık, şirketin ismini Gemius olarak değiştirdik. Hizmetlerimize olan yoğun talep karşılığında, arzımızı iki yeni çözümle genişlettik. İlk araç, gemiusDirectEffect bir çevrimiçi şirketin ne kadar etkin olduğuna ilişkin bilgi sağlamaktadır. Diğer yeni ürün, gemiusAdHoc, müşterilimizin şahsi talepleri doğrultusunda sipariş üzerine yapılan bir tüketici araştırmasıdır. Orijinal sistem, GeMius, gemiusTraffic olarak yeniden isimlendirildi.

Gemius internet araştırmalarında bir kırılma yaratıyor (2003)

Daha sonra çok geçmeden, bir internet sitesini ziyaret eden gerçek kullanıcı sayısını (gerçek kullanıcıları) ölçmemizi sağlayan bir ölçüm metodu yarattık. Algoritma, bir reklam aracı olarak, potansiyel olarak sonuçları bozan determinantlarda hesaba dahil edildiğinden, internet gelişim tarihinde büyük bir dönüm noktası oldu. Örneğin, bir kullanıcının çerezleri silme, diğer bir tarayıcıya geçme veya bir bilgisayarı diğer kişilerle paylaşma olasılığını dikkate almaktadır.

Yarattığımız metot iki tür araştırmadan gelen verileri birleştiriyor: kullanıcı merkezli ve site merkezli. Kullanıcı merkezli çalışma internet sitelerini gezen internet kullanıcılarının sosyo-demografik özelliklerini (cinsiyet, yaş, ikamet gibi) ölçmeyi amaçlamaktadır. Site merkezli yaklaşım ise bir internet sitesine girişin sıklığını, bir ziyaretin ortalama süresini veya sayfa görüntüleme sayısı vb. belirlememizi sağlamaktadır. İki grup veri arasında yer alan karşılıklı ilişki analiz edildiğinde, müşterilerimize doğru stratejileri izlemelerinde yardımcı oluyoruz.

Yukarıda açıklanan metot Los Angeles’taki Avrupa Kamuoyu ve Pazar Araştırması Örgütü (ESOMAR) konferansında sunulmuştur. Burada aynı zamanda dünyanın ilk internet kullanıcıları sosyo-demografik profil araştırma sonucunu gösterdik. Konferans sonrası makale ESOMAR’in internet sitesinden indirilebilir. Araştırma hizmetimizi ’Prawdziwy Profil’ (esas profil) olarak isimlendirdik ve ilk önce Polonya pazarına sürdük.

PBI ile uzun vadeli işbirliği (2004)

Polskie Badania Internetu (PBI) ile güçlerimizi birleştirmemizin etkisiyle, Prawdziwy Profil gelişti ve evrensel olarak gemiusAudience olarak tanınan araştırma hizmeti olan Megapanel PBI/Gemius’a dönüştü. PBI Polonya pazarındaki kilit iş ortağımız olmaya devam etmektedir.

Megapanel PBI/Gemius tarafından alınan sonuçlar ilk önce Ocak 2005 tarihinde yayınlandı. Gösterdiğimiz verilen e-yayınların ve internet sitelerinin Ekim 2004’teki popülaritelerine ilişkindi. O zamandan beri araştırma sonuçları aylık olarak yayınlanmaya devam etmektedir.Megapanel PBI/Gemius tarafından alınan sonuçlar ilk önce Ocak 2005 tarihinde yayınlandı. Gösterdiğimiz verilen e-yayınların ve internet sitelerinin Ekim 2004’teki popülaritelerine ilişkindi. O zamandan beri araştırma sonuçları aylık olarak yayınlanmaya devam etmektedir.

Megapanel PBI/Gemius müşterilerimize çevrimiçi kitlenin hangi yerel veya küresel internet sitelerde olduğu, çevrimiçi aranan içerik türünü, kullanıcılara ilişkin içgörü ve en çok nerede aktif olduklarına ilişkin bilgi sunmaktadır.

Araştırma cihazımız Polonya internetinin büyümesini ateşleyen tetikleyici bir etken olmuştur. Bugün bile internet sitelerinin reklam potansiyellerini ölçmek ve çevrimiçi pazarlama kampanyalarını planlamak için reklamcılar, reklam ajansları ve medya evleri tarafından alınmaktadır. E-yayıncılar, verdiğimiz veriye dayanarak çevrimiçi pazardaki paylarını tahmin ediyorlar ve yönettikleri reklam alanlarını değerlenmektedir.

Diğer adı gemiusAudience ile tanınan Megapanel PBI/Gemius şimdi 30’dan fazla ülkede kullanılmaktadır. Bu ülkelerden 9’unda medya endüstrisindeki dev kuruluşlar tarafından verilen araştırmaları yürütüyoruz.

2004’Te reklamları çevrimiçi oynatan bir araç ileri sürdük. Bu aracı AdOcean olarak adlandırdık. Elimizde bu çözüm varken, müşterilerimiz şimdi çevrimiçi reklam kampanyalarını en etkin şekilde yönetebilmekteler.

Uluslararası tanınırlık (2005 - 2009)

Uluslararası gelişim 2005’te Estonya’dan, Litvanya’dan ve Ukrayna’dan başladı. Daha sonra 2006’da işlemlerimizi Letonya pazarına girerek genişlettik. Aynı sene içinde Ipsos araştırma şirketinin Macaristan şubesi ile işbirliğimiz bu ülkedede proje yürütebilmemiz için yeniden düzenlendi. Bundan kısa süre sonra ise Danimarka’da bir ihale kazandık ve böylece başka bir yabancı temasımız daha oldu. Bu aynı zamanda Hırvatistan, Slovenya ve Rusya’yı araştırmamız içine katmaya karar verdiğimiz zamandı. 2008’de faaliyet yürüttüğümüz pazarların listesi Bulgaristan, Çek cumhuriyeti ve Slovakya ile genişlemişti. Bir sene sonra Belarus’a giriş yolunu bulduk.

2006’Da, internet kullanıcılarının en çok tıkladığı internet sitelerinde bu noktaları birleştiren, gemiusHeatMap isimli analitik bir aracı uygulamaya soktuk. Bu çözüm sayesinde müşterilerimiz ziyaretçilerin davranışlarını somut bir internet sitesi ile izleyebilmektedirler.

İki sene sonra, şirketimizin büyümesi Trigon’un dâhil olması ile daha da kuvvetlendi. Aracı kurum Gemius hisselerinin yüzde 100’ünü aldı.

Avrupa Ötesi: internet araştırmalarını yeni bir boyuta taşıdık (2010 - 2012)

Kendimize koymuş olduğumuz bir sonraki hedefimiz yurt dışında gelişime devam etmekti. 2010’da Bosna Hersek’te internet araştırmaları yapmaya başladık, İsrail ve Türkiye’ye ise 2011 yılında geçtik. Devam eden senede, hizmetlerimizi Moldova ve Sırbistan’da vermeye devam ettik. 2012 yılından beri Portekiz pazarında da işlemlerimizi gerçekleştiriyoruz.

2009 yılında yeni bir analitik aygıt ortaya çıktı. gemiusStream olarak bilinen bu aygıt, çevrimiçi işitsel ve görsel içeriğe bağlı olan göstergeleri ölçmek için kullanılıyor. Bu gelişmenin sonucu olarak, müşterilerimiz çevrimiçi kitlenin multimedyayı nasıl kullandığı ve neleri sevdiği konusunda bilgi sahibi olabilmektedir.

Başka bir araç, gemiusStream gemiusAudience’ın bir parçası olarak Danimarka’da tanıtıldı. O ülkedeki reklamcılar, medya evleri ve yayıncılar bir takım göstergelere dayanarak işitsel ve görsel malzemeleri karşılaştırmalarını sağlayacak ve kullanıcıların sosyo-demografik profilini çıkartacak bilgileri alıyorlar. Aynı zaman aralığında, benzer bilgiler Çek, Macar, Litvanya, Makedonya, Polonya ve Türkiye pazarları için de ulaşılabilir hale geldi.

Aşağı yukarı aynı zamanda, şirketimiz içinde danışmanlık yapıları karararak uzmanlarımızın tecrübesinden faydalanmaya karar verdik.

Gemius çevrimiçi ticari gelişmeyi destekliyor (2013 - 2014)

Son senelerde çevrimiçi perakendeye odaklanmaya karar verdik. Böylelikle 2013 yılında, gemiusShopMonitor olarak adlandırılan bir analitik araç yarattık. Bu çözüm sayesinde müşteriler e-mağazalarının performansını rekabet sonucu ortaya çıkan sonuçlarla karşılaştırabilmektedirler. Aynı zamanda internet sitlerinin sonuçlarını tüm endüstrinin verileri ile karşılaştırıyorlar ki bu bir kişinin pazardaki mevcut pozisyonu ile ilgili bilgilere ulaşmak anlamına gelmekte ve ticari işleri dengeleme şansı vermektedir.

Aynı yılda yabancı pazarlarda gemiusRecommend ile arzımızı genişlettik. Bu araç e-mağaza müşterilerine somut ürünlerin önerilmesinde kullanılmaktadır.

2013 yılında Orta Doğu be Kuzey Afrika (MENA Bölgesi) bölgesinde de başlangıç yapmış olduk. Ayrıca operasyonlarımızı Makedonya, Romanya ve Kazak pazarlarında da başlattık.

Diğer yandan sürekli olarak mobil internette de rekabetimizi sürdürüyoruz. Tablet ve akıllı telefon kullanıcılarına ilişkin bilgilere ulaşan ilk ülke Macaristan oldu.

Bizim için uluslararası başarı yalnızca olağan bir durum. 2014’Te Belçika ve Lüksemburg’da ihaleler kazandık. Ayrıca Çek Cumhuriyeti’nde de bir başarıya imza attık.

2015 ve IAB Avrupa Araştırma Ödülü

IAB Avrupa tarafından 20 Mayıs’ta düzenlenen yarışmada, Gemius internet kitle araştırması dalında ilk ödülü kazandı. Kazanan proje, yayıncılara tüm cihazlar üzerindeki toplam çeşitliliklerini belirlemelerine yaramaktadır (Davranışsal Panel Sentezi, BPS).

Şimdi ise Gemius önde ilerlemeye devam ediyor ve diğerleri arasında Polonya pazarında devrim yapmaya hazırlanıyor. Temmuzda Polonya’daki müşteriler internet sitesi kitlesine ilişkin günlük bilgileri edinebildiler. Gemius ayrıca Nielsen ve Millward Brown gibi önde gelen araştırma şirketleri ile işbirlikleri de kurdu. Bu şirketler çabalarımızın birleşmesiyle, internet, TV, Radyo ve basın analizlerini birleştirmeyi ve tek bir multimedya verisi kurmayı amaçlamaktadır.