2023-03-14 07:49

2022 Verileriyle Haber Kategorisine Yakın Bakış

2022 Verileriyle Haber Kategorisine Yakın Bakış

Teknolojinin gelişmesi beraberinde cihazları akıllandırırken, hemen her yerde günlük rutinlerimizi telefon başından, bilgisayar ekranından yürütmeye başladık. Bunlardan biri de haber takibi ve dolayısıyla gazete okuma alışkanlığının değişmesi. Günümüzde pek çok kişi yazılı basına daha az ilgi gösterirken, online haber portallarına ilgi çok daha fazla. Gemius, bu doğrultuda haber kategorisini mercek altına alırken, 2022 yılıyla ilgili bir dizi önemli veriyi de bir araya getirdi.

Türkiye gündemine yetişmek herkes için zor. Özellikle de anlık olarak yaşananları öğrenmek için pek çok kişi soluğu ya Twitter gibi sosyal medya mecralarında alıyor, ya da güvendikleri gazetelerin internet sitelerine giriyor. Her kullanıcının tercihi de farklı. Kimi siyasi ve ekonomi haberlerini odak noktasına alırken, kimi de kültür-sanat veya astroloji kategorilerine daha fazla ilgi gösteriyor.

Gemius bu noktada haber kategorisine farklı bir bakış açısı getirerek hem ziyaretçilerin kategorilere olan ilgi düzeyini ortaya çıkarıyor, hem de haber sitelerinde geçirilen süreden tutun da içerik kategorilerine göre yaş ve cinsiyet dağılımlarına kadar geniş yelpazede doyurucu bir veri setini ortaya çıkarıyor.

HABER KATEGORİSİ E-TİCARET İLE YARIŞIYOR

Haber kategorisinin ziyaretçi trafiğine bakıldığında e-ticaret ile başa baş bir noktada olduğu görülüyor. Haber kategorisi Audience verilerine göre, 2022 senesinde haber portalları ortalama 54.4 M farklı ziyaretçi tarafından ziyaret edilirken, e-ticaret kategorisinin de aynı seviyelerde olması dikkatlerden kaçmadı.

2022 HABER KATEGORİSİ GERÇEK ZİYARETÇİ TRENDİ

Haber Kategorisi Gerçek Ziyaretçi trendi, 2022 yılı boyunca hangi aylar kullanıcıların haber sitelerine daha çok eriştiğini gösteriyor. Haber portalları yılın birçok ayında yaklaşık 54 M ziyaretçiyi ağırlarken, Mayıs ayında 55.3 M ile zirve yakalanıyor. 55 milyonun aşıldığı bir diğer ay da Kasım olurken, ortalama trafiğin 54 milyonun altına hiç sarkmaması da kayda değer bir nokta.

HABER KATEGORİSİ SOSYO DEMOGRAFİK DAĞILIMI

Yayıncıların web rekabet analizinde ortak tercihi olan ve güvenerek kullandıkları Gemius Audience, 2022 boyunca haber portallarını ziyaret eden kullanıcıların yaş ve cinsiyet dağılımına yakından baktı. Cinsiyet dağılımı söz konusu olduğunda arada büyük bir fark görülmezken, yaş dağılımına bakıldığında ise 25-44 yaş aralığı öne çıkarken, 12-17 yaş kitlenin bu kategoriye ilgisi ise düşük seviyede.

İÇERİK KATEGORİLERİNE GÖRE ERİŞİM SIRALAMASI

Haber portallarını ziyaret eden kullanıcıların beklentileri birbirinden farklı. Birikimi olanlar ekonomi ve finans haberlerine ilgi duyarken, ev alma hayali kuranlar da emlak odaklı haberlere odaklanıyor. Dolayısıyla farklı kategorilerde kullanıcılara doyurucu içerik sunabilenler daha geniş ölçekte ziyaretçiye dokunmayı başarıyor.

Bu kapsamda Gemius Audience’ın Ocak-Aralık 2022 aralığını baz alan verilerine göre haber kategorinin alt kategori erişim sıralaması şöyle: Gündem, Dünya, Ekonomi, Yaşam, Magazin, Sağlık, Emlak, Eğitim, Finans-Para-Piyasa, İnanç, Astroloji, E-Gazete/E-Dergi ve Kültür-Sanat.
 

İÇERİK KATEGORİLERİNE GÖRE YAŞ DAĞILIMI

Gemius Audience, haber portallarını ziyaret eden kullanıcıların yaş dağılımı üzerinden ilgilendiği kategorilere ışık tuttu. 55+ yaş aralığında olanlar ağırlıklı olarak video izlemeyi tercih ederken, 45-54 yaş aralığının tercihi ise ağırlıklı olarak Kültür-Sanat oldu. 35-44 yaş aralığı konutlarla ilgili gelişmeleri önceliğine alırken, 25-34 yaş aralığı ise Finans-Para-Piyasa üçgenini odak noktasına aldı.

İÇERİK KATEGORİLERİNE GÖRE CİNSİYET DAĞILIMI

Haber sitelerini ziyaret edenlerin cinsiyet dağılımına bakıldığında birbirine çok yakın olduğunu gördük. Peki haber alt kategorilere tek tek baktığımızda erkek ve kadınlar nelere öncelik veriyor, en çok ne okuyor?

Gemius Audience’ın verilerine göre erkekler en çok Finans-Para-Piyasa kategorisine ilgi duyarken, kadınların ise aksine bu kategoriyle çok az ilgileniyor ve cinsiyet dağılımında yaşanan en büyük kırılım da bu alt kategoride yaşanıyor. Erkekler aynı zmanda İnanç, Gündem ve Ekonomi alanlarını da odak noktasına alıyor.

Kadınlar söz konusu olduğunda Astroloji, Sağlık, Eğitim ve Yaşam kategorileri öne çıkıyor. Kadınların ilgi duyduğu bu kategorilerde erkekler ise zayıf kalıyor.

HABER SİTELERİNDE GEÇİRİLEN SÜRE & PLATFORMA GÖRE ZAMAN DAĞILIMI

Gemius Audience, haber portallarında ortalama geçirilen süreyi mercek altına aldı. 2022 boyunca en zayıf ay Ekim olurken, Ağustos ayında ise zirve görülüyor. Gündemdeki pek çok sıcak gelişmeye ek olarak Ağustos ayında tutuklanan şarkıcı Gülşen’in çokça konuşulması da o günler haber sitelerine ilgiyi artırmış ve haberler yakından takip edilmişti.

Platforma göre geçirilen zaman dağılımına bakıldığında ise kullanıcıların ağırlıklı olarak web sitesi üzerinden ziyaretini gerçekleştirdiği dikkat çekiyor. Kullanıcıların birçoğu sıcak gelişmeleri sosyal medya platformlarından takibe alırken, haber portallarının uygulamasını indirerek haber okumak isteyenler azınlıkta kalıyor.

HABER KATEGORİSİ 2022 ŞAMPİYONLARI

Gemius Audience, Ocak-Aralık 2022 verilerini dikkate alarak Haber Kategorisi’nin şampiyonlarını belirledi. Gerçek ziyaretçiye göre mecra sıralaması yapıldığında Sabah, Hürriyet ve Milliyet öne çıkarken, ortalama geçirilen süre dikkate alındığında Bloomberg HT, Sözcü ve Habertürk başı çekiyor. Ortalama görüntüleme göre mecra sıralaması yapıldığında ise Sabah, Takvim ve Habertürk ilk üçte yer alıyor.

ŞAMPİYONLARI ZİYARET EDENLERİN CİNSİYET DAĞILIMI

Haber kategorisinin şampiyonlarını belirleyen Gemius, şampiyonları ziyaret edenlerin cinsiyet dağılımına da baktı. Sabah’ı ağırlıklı olarak kadınların ziyaret ettiği görülürken, Sözcü’de erkekler açık ara önde yer alıyor.

ŞAMPİYONLARI ZİYARET EDENLERİN YAŞ DAĞILIMI

Şampiyonların gerçek ziyaretrçi yaş dağılımı söz konusu olduğunda Sözcü’yü ağırlıklı olarak 35-44 ve 55+ yaş üstü kullanıcılar tercih ederken, Sabah’ta ise 25-44 yaş aralığı öne çıkıyor. Hürriyet, Milliyet ve Habertürk’te de 25-44 yaş aralığı ağırlığını gösteriyor.

ADREAL ŞAMPİYONLARI

Gemius, ziyaretçi trafiğini yakından takip ettiği haber portallarının AdReal Şampiyonları’nı da ortaya çıkardı. Marka yöneticilerinin ortak tercihi Gemius Adreal’in verilerine göre reklam erişiminde Sabah, Hürriyet ve Milliyet öne çıkarken GRP şampiyonu haber siteleri arasında da Sözcü, Sabah ve Yeniçağ Gazetesi ağırlığını koyuyor.

Panoya> Yazdır

İçerik Tipi

haber

Daha fazlasını bilmek ister misiniz?

Bizimle iletişime geçin

Bütün haberler, rehberler ve yorumlar bir mailde!

Bülteni kontrol et